maandag 15 februari 2010

THE SECRET

U kent dat wel: je zit in een zaal, en terwijl je wacht tot de lichten uit of juist aangaan, beluister je de gesprekken van mensen voor of achter je.
Je kunt het niet helpen, je oren staan open.
Vorig jaar was ik bij een lezing van een bekende auteur. Voor mij zaten mensen die pas de film 'The Secret' hadden gezien. Misschien kent u hem, er is nogal wat aandacht aan besteed in spirituele kringen.
Of misschien hebt u wel het boek gelezen.
Mocht dat niet zo zijn, dan is dit de kern: wanneer je met je hele aandacht en wil visualiseert wat je behoeft, dan werkt het universum mee, en je wensen worden vervuld.
"Nou, geloof het maar niet", zei een mevrouw op de rij voor mij, "ik had me precies het huis voorgesteld wat ik zoek, maar het is nog niet op m'n weg gekomen."
De vrouw naast haar beaamde haar bevindingen: "die auto die ik zo goed had gevisualiseerd komt ook niet opdagen."
Ik kreeg visioenen van sporters die Onzelieveheer om de overwinning bidden, terwijl de tegenpartij hetzelfde doet.
Blijkbaar, gelukkig maar, worden we niet op onze materiële wenken bediend.
Voor de duidelijkheid: de film 'The Secret' betoogt dat we het universum naar onze hand kunnen zetten, uitgaande van een 'wet', een 'geheim' dat de sleutel is tot onze materiele welvaart. Om kort te gaan: wil je rijk worden? Stel je dan veel geld voor, en hou op te denken dat je arm bent. Geloof het maar: geheid zal er geld voor je voeten vallen.
Waarvandaan vermeldt 'het geheim' niet. Het is niet voor niets een geheim.
Misschien dat al die lieden die zich bonussen toeëigenen inhaligheid met Goddelijke interventie hebben verward?

Wat vond u van die film?
Ik vond hem weerzinwekkend. Niet omdat ik niet geloof dat we door het universum in de gaten worden gehouden, maar omdat ik, en u ook denk ik, geloof dat er een plan is, een persoonlijke bedoeling met ons leven, en daarin hebben mooie huizen en auto's en zakken met geld geen prioriteit.
We mogen er vanuitgaan dat we ons kunnen afstemmen op een hogere dimensie. Maar verder is het aan ons of we de kansen die we krijgen aangrijpen, de mogelijkheden zien, de mensen die ons verder kunnen helpen herkennen en keuzes durven maken. Gods plan met ons vereist werk. We krijgen het niet in de schoot geworpen alsof we er recht op hebben; recht op een moeiteloos leven, een dikke portemonnee en een stralende gezondheid.
God en Sinterklaas hebben weinig overeenkomsten.

Op de blog site van Bob Olson, onderzoeker van en schrijver over paranormale verschijnselen stuitte ik op een blog met de titel "Het universum schept wonderen om je te ondersteunen"
Ondersteunen, ja. Niet in de watten leggen.
Bob beschrijft een van zijn eigen ervaringen aan een vriend en gaat dan verder:
"Ik herkende een patroon. Als ik eenmaal had beslist wat ik wilde in het leven, dan ondernam ik iets. In metaphysische termen: het begon met een intentie en dan kwam de actie. Mijn actie vertelde het universum wat ik wilde, en dan werd ik vaak in contact gebracht met mensen die me konden helpen wáár te maken wat ik wilde. Maar soms wist het universum het beter, en gebeurden er 'wonderen' die ik zelf niet had kunnen bedenken.
En ik realiseerde me dat als ik zelf niets gedaan had, er niets zou zijn gebeurd en ik de juiste mensen niet zou hebben ontmoet die mij hielpen mijn 'wonderen' handen en voeten te geven.
Daarom: neem eens de tijd om na te denken en op te schrijven waar in je leven zulke cruciale momenten zich hebben voorgedaan, goddelijke toevalligheden en wonderen die zijn gebeurd in je leven en die je hebben geholpen je doel te bereiken, de goede mensen te ontmoeten, en aan te trekken wat je nodig had om het Grote Plan terwille te zijn.
Dingen gebeuren met een reden. Het universum staat aan jouw kant."

En hij besluit met: "als je echt de tijd neemt om alle bewijzen van goddelijke interventie in je leven op te schrijven, dan zul je verbaasd zijn hoe goed dat voelt. Weten dat het Universum/Geest/Bron/God achter je staat zal je de moed geven om risico's te nemen, moeilijke tijden door te komen en innerlijke vrede te hebben in de chaos. Weet dat je niet alleen bent. Zou je leven niet veranderen als je je gedragen en ondersteund weet?
Het is in ieder geval een oefening die waard is te proberen."
En toen viel deze uitspraak van Sri Harold Klemp, Eck-master van de Eckankar Beweging in mijn mailbox, uit zijn bijzondere boekje 'The Language of the Soul':
"If you can dream something, you can do it. As long as you do not align
your actions with your dreams, you are not fulfilling your destiny."

Geen opmerkingen: