zaterdag 13 februari 2010

DATA


Er zijn nogal wat mensen die zich bezighouden met getallensymboliek. Namen en getalwaarden worden opgeteld en nog eens opgeteld, en dan komt er iets uit. Ik zou dan willen weten wat daar voor wetmatigheid achterzit, omdat zo'n gegoochel met getallen dan pas echt interessant wordt als we die diepere esoterische oorzaak van zulke wetmatigheden kennen. Maar doe daar maar eens onderzoek naar!
Hetzelfde geldt voor die merkwaardige samenloop van omstandigheden die maakt dat binnen families bepaalde data of dagen een onevenredig aantal keren voorkomen.
Je zou het niet kunnen bedenken, en statistisch is de kans dat zoiets gebeurt behoorlijk miniem.
Mijn eigen kinderen, allebei op zondag geboren, zijn niets vergeleken bij dat gezin dat 6 zondagskinderen heeft.
Maar okee, vrouwen zijn (tot op zekere hoogte) baas in eigen buik, en bevallingen kunnen soms een beetje gestuurd worden.
In de jaarlijkse uitgave van 'Ripley's Believe it or Not' , een soort Guiness book of Records maar dan anders, staat een treffend geval: Een vrouw in Birmingham baarde in 2007 haar 7de baby om 7 uur 's morgens, op 7/7, op kamer nr. 7. Als dat geen geluk is!
Ik ga nog even door op m'n eigen ervaring.
Toen mijn jongste zoon geboren werd , waren tegelijkertijd de vroedvrouw en de kraamverzorgster jarig. Dat kon ik niet weten en dus niet 'manipuleren'.
Mijn moeder stierf op de dag dat mijn vader 100 jaar geworden zou zijn, wat dezelfde dag was als haar grootvader was overleden.
In mijn direkte omgeving ken ik een gezin waarin grootmoeder, moeder en kind op dezelfde dag jarig zijn, en verschillende grootmoeders die een kleinkind voor hun verjaardag kregen.
Ook tijdstippen lopen soms synchroon: een vader en dochter in dezelfde minuut van de dag, en een andere dochter op 12/12 om 12 u 12.
Misschien dat er astrologische oorzaken schuilen in dit soort 'toevalligheden' . Of een hemelse boekhouder amuseert zich met het bedenken van weer een toevalligheid, zodat wij ons vruchteloos op het hoofd kunnen krabben.
We weten het niet. Maar ik kan niet geloven dat zulke dingen nergens op slaan en we er verder niks achter moeten zoeken.

Geen opmerkingen: