dinsdag 23 februari 2010

HET VROLIJKE KERKHOF

Bron: Fortean Times oktober 2000
In Sapânta, een traditioneel dorpje in Roemenië, ligt het enige vrolijke kerkhof van Europa. Toeristen uit de hele wereld zoeken het op, en in deze 'Cimitirul Vesel' , vrolijke begraafplaats, wordt veel geglimlacht.
Geen wonder.
De jongeman die dit kerhofje van de grond kreeg was een houtbewerker met een visioen. Ion Stan Patras werd geboren in 1908, en in 1935 zag hij Cimitrul Vesel voor zich, waarbij innerlijke stemmen hem opdroegen kruisen te maken voor het toekomstige kerkhof.

Het eerste kruis dat hij maakte was voor een verre verwant, maar gauw volgden er meer. Patras was niet alleen een begaafd houtsnijder, maar ook een getalenteerde volksschilder en dichter.
Ieder kruis werd door hem beschilderd en van een tekst voorzien.
De nu meer dan 800 kruisen zijn verlucht met schilderingen en volksmotieven, en niet te vergeten teksten die iets zeggen over de bezitter van het graf.
Voor zichzelf maakte Patras ook een kruis kort voor hij stierf.
Zijn leerling Dumitru Pop zet het werk voort en maakt zo'n 10 tot 15 kruisen per jaar.
De dominante kleur is blauw, de kleur van spirituele aspiraties en eeuwig leven.
"Niemand is op dit kerkhof bang om te sterven" zei Patras, "omdat men zich hier bewust wordt van leven na de dood."
Sommige grafteksten zijn behoorlijk komisch.
Zoals deze:

"Onder deze zware steen ligt mijn arme schoonmoeder. Als ze nog drie dagen langer had geleefd, dan zou ik hier gelegen hebben, en zij zou mijn grafschrift lezen."
Of:
"God vergeve de man die mij doodstak toen ik dronken naar huis ging. Dankzij hem kan ik hier nu rustig liggen in de schaduw van het kerkje."
en:

Vrouw! Er is een plaatsje voor je naast mij. Geniet van iedere minuut van je leven. Maak vooral geen haast, want ik blijf in de andere wereld toch wel op je wachten."

Google 'Cimitirul Vesel', en je vindt talloze plaatjes van dit bijzondere kerkhof.

Geen opmerkingen: