donderdag 11 maart 2010

SID, HET PAARD

Een verhaal van Sri Harold Klemp in Arielle Ford, Hot Chocolate for the Mystical Soul

Een echtpaar kocht een paard dat ze Sid noemden.
Hun plan was om Sid als rijpaard te trainen, en als het wat ouder werd zouden ze het weer verkopen. Natuurlijk vroegen ze zich niet af wat Sid daarvan dacht.

Ongeveer een jaar na de aankoop van het paard had de man een merkwaardige droom waarin hij zich in een volle bar bevond. Hij ging zitten aan de enige tafel die nog leeg was. Er kwam een man naar hem toe die zich voorstelde: "Hi", zei hij. "Ik ben Sid, je paard."
De dromer dacht dat dit wel het grappigste was wat hij ooit had meegemaakt. Mijn paard dat er in m'n droom uitziet als een man, dacht hij, dat is te gek.
Wat hem opviel aan de man was dat hij een tand miste. Zijn paard had een gaaf gebit.
De dromer en zijn paard raakten aan de praat.

Sid zei: "je weet dat ik van jou en je vrouw hou. Ik zou graag bij jullie blijven. Ik heb nooit eerder een eigenaar gehad die kon zielereizen en met me kon praten in de droomwereld.
"Sid", vroeg de eigenaar, "ik heb gemerkt dat je een beetje met je been trekt de laatste tijd. Heb je ergens last van?"
"Ik heb een probleem met die voet", zei Sid. "Niets ernstigs, maar als je een dierenarts kunt vragen m'n hoef wat bij te trimmen dan loop ik weer beter."
Toen de man wakker werd en zijn vrouw over de droom vertelde, moesten ze er allebei om lachen. Vooral die missende tand was grappig.
Die morgen toen ze naar de stal wandelden viel hen op dat er wat bloed aan de deur van de stal kleefde. Maar Sid leek okee.

De man deed het paard z'n halster om en leidde hem naar buiten. "Als je van plan bent om te gaan rijden", zei de stalmeester, "doe hem dan geen bit in. Je paard heeft op de een of andere manier zijn mond beschadigd aan het slot van de deur, en z'n tand is afgebroken."
De man en zijn vrouw keken elkaar aan.

Zonder nog iets te zeggen bukten ze zich om het achterbeen van het dier te checken.
Net als Sid in de droom had gezegd; zijn hoef moest nodig getrimd worden.

Geen opmerkingen: