donderdag 4 maart 2010

DE REINCARNATIE VAN KASHI

Sommige boeken maken een blijvende indruk. Voor mij is 'Autobiografie van een Yogi' van Paramahansa Yogananda daar één van. Ik was een jaar of 20 toen ik het voor het eerst las, en het veranderde m'n beeld van de werkelijkheid. Sindsdien probeer ik menigeen aan het lezen van dat boek te krijgen, niet altijd met succes. Sommige gebeurtenissen uit het boek zijn (voor mij) onvergetelijk, en natuurlijk komen die in mijn blog, hoe kan het anders.
Hier daarom het verhaal van Yogananda's leerling Kashi.

Kashi, een jongen uit Calcutta kwam in Yogananda's ashram in Ranchi toen hij 12 was. Hij was een uitzonderlijke leerling en in de groep was hij geliefd, net als bij Yogananda zelf.
Toen hij een keer aan zijn meester vroeg wat zijn lot zou zijn, antwoordde die in een opwelling: "Je zult binnenkort sterven".
Dat kwam hard aan. Kashi dacht na en vroeg: "als ik doodga, zult u mij dan opsporen wanneer ik herboren ben, en mij weer op het geestelijk pad brengen?"
Hoewel Yogananda opzag tegen de verantwoordelijkheid, gaf hij tenslotte zijn belofte aan de jongen: "Ja, als de Hemelse Vader mij helpt, zal ik trachten je te vinden."
Yogananda moest voor een korte periode weg, en waarschuwde Kashi dat hij in die tijd niet terug moest gaan naar huis. Hij voelde dat als de jongen bleef waar hij was, hij waarschijnlijk in leven zou blijven. Maar Kashi's vader dwong hem toch naar Calcutta terug te keren. Daar stierf hij vrijwel meteen aan voedselvergiftiging.
De gedachte aan Kashi en aan de belofte die hij de jongen had gedaan liet Yogananda niet los.
Hij schrijft: "Door een geheime yogatechtniek te gebruiken zond ik mijn liefde naar Kashi's ziel door de 'microfoon' van het geestelijk oog, het inwendige punt tussen de wenkbrauwen. Intuïtief voelde ik dat Kashi spoedig naar de aarde zou terugkeren, en dat wanneer ik niet ophield mijn roep naar zijn ziel uit te zenden, zijn ziel zou antwoorden. "
Na zes maanden had de zoektocht resultaat. Yogananda was met enkele vrienden in een drukke wijk van Calcutta, toen hij electrische stromen in zijn handen voelde, en een stem hoorde: "Ik ben Kashi, kom naar mij toe!"
Yogananda begreep dat Kashi was teruggekeerd. De electrische trillingen leidden hem als een magneet in de goede richting, en tenslotte stond hij voor een huis.
De toekomstige vader van Kashi, wiens vrouw 6 maanden zwanger was, geloofde Yogananda's verhaal. Die kon een precieze beschrijving geven van hoe de nog ongeboren jongen eruit zou zien, en hij vertelde de vader dat de jongen vooral belang zou stellen in geestelijke zaken.
Het echtpaar noemde hun zoon, natuurlijk, Kashi.
Yogananda bezocht hem enige jaren later, en de gelijkenis met zijn leerling Kashi was inderdaad treffend. De aantrekkingskracht was van beide kanten groot. Toen de jongen 10 was besloot hij het pad van de Yogi te volgen, en Yogananda, die intussen in Amerika woonde, stuurde hem naar een meester in de Himalaya, waar hij zou vinden wat hij zocht.
In Victoria, Australië, is een Kriya Yoga Centrum genoemd naar Kashi.

Geen opmerkingen: