woensdag 10 maart 2010

MEER

In het boek 'Soul Shift' doet Mark Ireland verslag van zijn eigen spirituele zoektocht, na de dood van zijn jongste zoon. Zelf is hij de zoon van een Spiritualistisch voorganger en medium.
Irelands vader groeide op in een protestant milieu, maar nam daar als jongen van 12 afstand van. Ergens in het boek vertelt de vader hoe die breuk tot stand kwam. Een prachtig verhaal.
In zijn eigen woorden:

"Op een dag vertelde ik onze dominee dat ik niet meer naar zijn kerk zou gaan omdat ik niet geloofde wat hij vertelde. De enige manier om mij van gedachten te doen veranderen was als hij mijn vragen kon beantwoorden.
"Wat zijn die vragen?" vroeg hij mij.
"In de eerste plaats," zei ik, "denkt u dat God de grootste macht in het universum is?"
"God maakte de hemel en de aarde en alles wat er is," zei hij.
"Kon hij niet afkomen van alles wat hij niet wou?" vroeg ik.
"Ja", zei de dominee.
"Waarom raakt hij de duivel die er een puinhoop van maakt dan niet kwijt?"
De dominee antwoordde niet.
"Houdt God van mij?"
"Natuurlijk houdt God van je," zei de dominee.
"Houdt hij méér van me dan mijn ouders en meer dan mijn familie?"
"Absoluut." God heeft oneindige en perfecte liefde, die we ons als mens niet kunnen voorstellen."
"Houdt u van uw zoontje?"
"Natuurlijk houd ik van hem," zei hij.
"Houdt God méér van hem dan u doet?
"Natuurlijk houdt God meer van hem, ik ben maar een mens."
"Als uw zoon heel stout was, zou u hem dan in een put met vuur gooien?"
"Nee", zei de dominee, "Ik denk niet dat ik dat zou kunnen."
"Als God méér van hem houdt dan u doet, hoe bestaat het dan dat God hem wel in de hel zou gooien?"

Hij kon me geen antwoord geven.
Vanaf dat moment ging ik mijn eigen spirituele weg - een lange en pijnlijke periode van zelf-ontdekking, om te leren accepteren wie ik was en om te gaan met mijn psychische gaven.

Geen opmerkingen: