zondag 14 maart 2010

ELEMENTAAL

De Theosofische literatuur is niet alleen een bron van belangwekkende filosofie, maar ook van prachtige verhalen.
De 6 delen van 'Old Diary Leaves' van Kolonel Henry Steel Olcott (1832-1907), de naaste medewerker van H.P.Blavatsky (1831-1891), beschrijft de hele geschiedenis van de eerste jaren van de Theosophical Society die in 1875 werd gesticht.
De boeken bevatten een macht aan anecdotes, want wie dicht op H.P.B(lavatsky). leefde was in voor veel verrassingen.

De vertaling van deel 1 en 2 'Oude Dagboekbladen' is uit 1908.
Olcott vertelt:

" Op zekere dag bedacht ik, dat de voorraad handdoeken bij haar (H.P.B.) in huis beslist onvoldoende was en daarom kocht ik er een paar en nam ze mee in een pakje.
Wij knipten ze van elkaar en zij wilde ze dadelijk gebruiken, zoo maar, ongezoomd, maar toen ik daar tegen opkwam en zei, dat dat helemaal niet huishoudelijk was, ging zij goedmoedig aan het naaien. Zij was nauwelijks begonnen, toen ze een nijdigen trap gaff onder de naaitafel, waar zij voorazat en riep: "Ga toch heen, gek!"
"Wat gebeurt er? "vroeg ik. "Och, antwoordde zei, "het is maar zo'n klein mormel van een elementaal, die mij aan mijn rok trok en wat voor me wilde doen."
"Prachtig! ", zei ik, "dat is juist wat wij moeten hebben, laat hem deze handdoeken zoomen.
Waarom zou je jezelf daarmee plagen, terwijl je bovendien zo'n knoeister bent in't naaien, dat kan ik tenminste duidelijk zien aan dien zoom!"
Zij lachte en gaf mij een standje voor die beleediging, maar wilde dien armen kleinen slaaf onder de tafel eerst zijn zin niet geven, die toch zo graag voor helpend spook had gespeeld als men hem maar de gelegenheid gaf.

Eindelijk haalde ik haar toch over: ze zei, dat ik de handdoeken, naalden en draad dan maar moest opsluiten in een boekenkast met glazen deuren, waar dikke groenzijden gordijntjes voorzaten en die aan den anderen kant van de kamer stond. Ik deed het, nam toen mijn plaats naast haar weer in en wij begonnen te praten over dat onuitputtelijke en enige onderwerp, dat onze gedachten vervulde - namelijk occulte wetenschap.
Na een kwartier misschien of twintig minuten hoorde ik een piepend geluid onder de tafel als van een muis, waarop H.P.B. mij vertelde, dat "die lastpost" de handdoeken afhad. Ik ontsloot dus de boekenkast en bevond, dat de twaalf handdoeken werkelijk gezoomd waren, hoewel op een zo slordige manier, dat het jongste kind van de laagste klasse in de handwerken het zeker had kunnen verbeteren. Gezoomd waren ze buiten alle twijfel en dat binnen een gesloten boekenkast, die H.P.B. niet naderde, terwijl het werk aan de gang was. Het was ongeveer 4 uur in den namiddag en natuurlijk klaarlichte dag. Wij waren de eenige personen in de kamer en niemand trad die binnen voor alles was afgeloopen."

Geen opmerkingen: