vrijdag 26 maart 2010

IFA

Sinds ik gebedssnoeren verzamel kom ik de meest onverwachte dingen tegen, waar ik anders nooit van gehoord zou hebben.
Zo bestelde ik in de U.S. een Afrikaans gebedssnoer met een helende werking, afkomstig van een IFA healer/sjamaan uit Nigeria die hem maakte en volgens de traditie inzegende.
IFA is de godsdienst van de Yoruba stammen in ZuidWest Nigeria. Zij aanbidden de Orisa, natuurgoden met verschillende functies. De Schepper van mensen en goden is Osun of Esu, aan wie mijn snoer gewijd is.
Bijgevoegd was een certificaat van echtheid, en een uitleg wat ik er bij bidden kan.
Een bijzonder voorwerp vol symboliek die grotendeels aan mij voorbijgaat maar voor de Yoruba gesneden koek is.
Maar tussen de papieren zat een soort geloofsbelijdenis van de mensen die deze traditie levend houden, en die deed me sterk denken aan het Spiritualistische Credo.
Werelden apart, maar bij nader inzien toch zo dichtbij, en zo oer-menselijk, blijkbaar.
Prachtig. Hier komen ze:

- Er is één Scheppend Beginsel.
- Het universum is welwillend.
- De Hemel is ons Thuis en de Aarde is ons werkterrein. We verkeren tussen beide in.
- We zijn een deel van het Universum in letterlijke, en niet in figuratieve zin.
- Met uitzondering van de dag waarop je geboren bent en de dag waarop je sterft is er geen enkel moment in iemands leven dat niet

voorzien kan worden, en, waar nodig, veranderd.
- Je Spirit leeft door na de dood en kan reïncarneren in familieleden.
- Je bent geboren met een specifieke opdracht en pad. Jij zelf hebt die opdracht gekozen.
- Divinatie dient als een kaart voor jouw weg.
- Overheersing is Kwaad.
- Onze voorouders leven en moeten geëerd, gerespecteerd en om raad gevraagd worden.
- De Orisa - natuurkrachten - leven in ons en beheersen het doen en laten van mensen.
- Je mag nooit een ander mens of het universum waar we deel van zijn kwaad doen.
- Spirituele, fysieke, mentale en emotionele gebieden in ons bestaan moeten allemaal samenwerken en in balans zijn.
- Het brengen van offers is nodig om spiritueel succes te verzekeren.
- Vreest niet

Geen opmerkingen: