woensdag 17 maart 2010

KLEINE WONDEREN

Net even een bezoekje gebracht aan de site van wonderkind Cliff Pickover. Waarschijnlijk een van de meest intelligente mensen die er op deze aardbol rondlopen. Schrijver van talloze boeken die mij ver boven de pet gaan, meestal. Maar gelukkig niet altijd.
Hoe dan ook: warm aan te bevelen. Clifford is een mens die zich weet te verwonderen en, wat een geschenk, ook alles onthoudt wat hij leest. Zijn dag moet minstens 36 uur hebben.
Misschien leeft hij in een andere dimensie, waar men geen slaap meer behoeft.


Kom ik op zijn site een JoeTjoebje tegen van 3 minuten, gemaakt door de Technische Universiteit Twente.
Over het gedrag van Shampoo. http://www.youtube.com/watch?v=GX4_3cV_3Mw
Een straaltje vanaf 20 cm hoogte, dat onverklaarbare capriolen maakt. Een dans van shampoo, sierlijk en vloeiend.
Daar kan ik lyrisch van worden, en dat ben ik dus ook.

Er is schoonheid in de gekste dingen.
De kristallen van paracetamol maken de prachtigste vormen, net als die van vlekkenverwijderaar, Pokon of W.C. eend.
Dat zie je er zo niet aan af, maar je hebt er dan ook een microscoop met onderverlichting voor nodig, uitgerust met polarisatiefilters.

Bellen en vloeistoffen, ook zoiets. Ooit opgelet hoe zeepsop zich gedraagt? Olie in de koekepan? Hoe druppels van het een of ander traag met vloeiende lijnen zich vermengen of splitsen en de buren opzoeken?
Aan alles liggen wetten te grondslag, maar die hoef je niet te kennen om uit je dak te gaan van wat je ziet.
Het enige wat je nodig hebt is een klein stereomicroscoopje, dan gaat er al een wereld voor je open.
Of lijm. Toen ik voor het eerste velpon uitdrukte in fijne draden op een glazen plaat wist ik niet wat ik zag.
Overal waar ze zich kruisten ontstond een wetmatige verbinding als van een geënte tak op een stammetje.
Gewone dingen.
Zand bijvoorbeeld. Hoe zich dat gedraagt als je het naar een kritisch punt brengt. Laboratoriumwerk, maar je kunt het ook zelf doen. En hoe zand eruitziet onder de microscoop! Zo prachtig, honderdduizenden soorten zand op de wereld, en allemaal anders. Let er eens op.
Honderden foto's van al deze dingen staan op mijn site: www.scienceart.nl

Geen opmerkingen: