dinsdag 11 mei 2010

PROEFJE

Masaru Emoto, de Japanner die beroemd is geworden door zijn proeven met waterkristallen, beschrijft in een van zijn boeken een proefje dat voor iedereen een fluitje van een cent is om te proberen. Het gaat als volgt:

Neem twee jampotten en vul die allebei met een bodempje rijst, en verder water. Plak er een etiket op, het een met: 'ik haat je', of iets van die strekking, het ander met 'ik hou van je' . Doe de deksel op de pot.
Na verloop van tijd zou dan de pot met de aangename tekst heerlijk gaan ruiken, en de emotioneel verwaarloosde pot zou gaan rotten.
Ik durf niet te zeggen of het werkt met alleen het etiket.
Zelf heb ik het geprobeerd door behalve een etiket er ook nog mijn persoonlijke emoties aan toe te voegen. Iedere avond heb ik met een pot in m'n hand staan roepen dat ik die rijst prachtig, lief, en heerlijk vond, terwijl de andere voor lelijk, waardeloos en smerig werd uitgemaakt.

Ik moet zeggen dat ik mij behoorlijk belachelijk voelde, schreeuwend tegen onschuldige rijstkorrels. Hoe haat men rijst?
Misschien was het daarom dat de proef niet werkte. Geloof in wat je doet is het belangrijkste, anders kun je't schudden.
Na enkele weken waren beide potten dan ook niet meer om aan te zien, laat staan te ruiken.
Probeer het ook eens, en laat het resultaat, en vooral ook de ervaring weten !

Geen opmerkingen: