dinsdag 13 april 2010

WAT WE WILLEN

Verbijsterd lees ik soms advertenties.
Bijvoorbeeld deze: "U kunt macht krijgen om andere mensen te laten doen wat u wilt, gewillig en met plezier."
Hallo??
Verder lezend gaat het om instructies (in een, natuurlijk, dure cursus) hoe je met je Wil anderen kunt manipuleren.
Nou dat is nou echt iets waar ik op zit te wachten.
"Het werkt op het onderbewuste, en de ander heeft geen idee wat je aan het doen bent", legt de advertentie uit.
En dat maakt het dus okee? Dat een ander je niet kan betrappen?
Bovendien, belooft de advertentie, leer je hoe je andermans commando's aan jouw onderbewuste kunt blokkeren. Er kan je dus zelf niks gebeuren, want je bent overal op voorbereid.
Lijkt me een prettige en onbevangen manier van met elkaar omgaan.

Nog zowat: Machtige Magische Woorden Werken Wonderen !! Schreeuwt een advertentie.
140 Mantra's die je allerintiemste wensen kunnen vervullen!!!!
Volgens deze reclame kan ik onverschillig wat voor elkaar krijgen als ik de juiste mantra weet te chanten.
Gewoon proberen. Succes verzekerd, of het nu om die droombaan, die droomgeliefde, die droomkinderen, of dat droomhuis gaat. Bovendien kan ik het weer naar m'n hand zetten! Even chanten, en de wolken maken plaats voor stralende zonneschijn.
Ik kan er de griep mee bestrijden, voorkomen dat ik kaal word, kiespijn genezen, maar ook toegang krijgen tot de Akasha Kroniek.
Nou nou, dat is niet misselijk. Engelen zullen neerdalen op m'n pad en ik word op slag helderziend. Ook hebben vorige levens geen geheimen meer.
Waar doen al die mensen toch zo moeilijk over? Het leven is een peulenschil.
Nou de mantra's nog.
Maar die krijg ik pas als ik betaald heb.

Mantra's zijn beproefde woorden, ontstaan in een lange traditie van de relatie tussen de mens en het goddelijke.

Ze zijn niet bedoeld voor mensen die uit zijn op snelle wensvervulling of het opruimen van ieder obstakel op hun pad.
Het is zoiets als het kopen van een diploma waar je niets voor hebt gedaan.
Zorgelijk vind ik zulke dingen.
Wat mij betreft de slechtste kant van de New Age: behoeftebevrediging, voor wie er snel wil komen.
Maar waar dan?
Afgezien van de bullshit van zulke advertenties - waar willen we naar toe?
En welke wegen willen we daarvoor gaan?
"Zie, de Mens", zegt Pilatus over Jezus.
Maar wat is ons eigen beeld van Mens - zijn?

Geen opmerkingen: