zaterdag 17 april 2010

CONTACTDROMEN

Op internet vond ik een stuk van Rosemary Ellen Guiley over de betekenis van dromen na iemands overlijden.
Guiley heeft 30 boeken geschreven over spirituele onderwerpen.
Hier is haar persoonlijke verhaal:

Twee weken nadat mijn vader overleden was had ik een levendige droom. We zaten in de huiskamer van zijn huis, en we waren aan het praten. In de droom wist ik dat hij dood was, en we hadden een echte ontmoeting. het was geen wensvervulling. Het was ook niet ingegeven door verdriet. Het was niet 'alleen maar' een droom.

Vader was plotseling overleden en hij had stapels werk achtergelaten. Ik overtuigde hem dat hij niet in de aardse sfeer kon blijven. Aan het eind van de droom ging hij weg om aan zijn nieuwe leven te werken.
Toen ik wakker werd, voelde ik dat ik een belangrijke rol had gespeeld in m'n vaders overgang.

Hij stierf in 1983, en de kracht en intensiteit van die droom is me bijgebleven tot de dag van vandaag.
In die ervaring sta ik niet alleen. De meest frequent gerapporteerde bijzondere 'ontmoetings' dromen gaan over iemand die overleden is. De meeste spirituele tradities op de wereld beschouwen droomcontact met overledenen als positief, met een heilzaam effect voor zowel de levenden als de doden.

In het moderne Westen psychologiseren we deze dromen. We houden ze op armlengte afstand, en noemen het wensdromen, of we verklaren ze uit onverwerkte emoties. Daar zit zeker iets waars in.
Maar sommige dromen van overledenen zijn 'anders' . Ze zijn geladen met energie en ze onderscheiden zich van andere dromen door hun realisme. Uit zulke dromen worden we wakker met de vraag of we echt wel sliepen. Die dromen zijn echte gebeurtenissen. Dat weten we.
Door hun spirituele inhoud hebben zulke dromen de macht ons tot in het diepst van onze ziel te raken. Ze confronteren ons met het grote mysterie van leven en dood, en laten een sterke indruk na.

Contactdromen hebben een doel. Vaak zijn ze er om iets af te maken. Soms zijn ze bedoeld als geruststelling.
De overledene zegt "kijk, het gaat goed met me, maak je geen zorgen."
Soms ook wordt de band van liefde over de scheiding heen bevestigd, en neemt degene die is overgegaan een beschermende of raadgevende rol op zich voor hen die achter blijven.

Hoe dan ook, contactdromen zijn niet te forceren. Ze komen, of ze komen niet, en het initiatief ligt aan de andere kant.

Wij kunnen ons alleen openstellen.

Geen opmerkingen: