zondag 4 april 2010

GESCHENK UIT DE HEMEL

Het kan raar lopen in het leven, en soms rijst dan de vraag of er van Hemelse Opzet sprake is.

Onlangs reageerde ik op een artikel dat ik las in Psychic News, een Engels Spiritualistisch weekblad.
Dat korte stukje werd gelezen door een Rotterdammer die net als ik op het weekblad is geabonneerd.
Hij schreef de redactie van Psychic News om achter mijn adres te komen, maar daar verwezen ze hem naar Harmonia, de Spiritualistische vereniging waar ik lid van ben. Die stuurden mij de mail van Psychic News door, en het emailadres van de Rotterdammer, met de mededeling dat er dringend contact gewenst werd.
Natuurlijk mailde ik nog diezelfde dag.


Het bleek te gaan om Ed, een van geboorte Engelse man van tegen de tachtig die lang in Engeland had gewoond en bezig was zijn Spiritualistische tijdschriften en documenten uit te dunnen. Maar zoals bij veel ouderen rijst dan de vraag: wat doe je er mee.


Weggooien is zonde, maar daar komt het vaak op neer als kinderen en andere familie er geen belangstelling voor heeft.
Ed zat al een tijd met dat probleem, en toen hij mijn stukje las wist hij dat er in ieder geval nog een verwante ziel rondliep in Nederland die geen moeite had met Engels. Voor hem was ik een geschenk uit de hemel, want ik wilde zijn spullen, als mede papiervreter, heel graag hebben.
Dus ging ik samen met mijn zoon op weg naar Rotterdam.

Ed is al een paar jaar weduwnaar en woont in een flat die uitziet op een stukje bezig stadsleven. De gallerij is zijn voortuin, meterslang versierd met bloempotten en plantenbakken. Als grote-stad-bewoner moet je toch wat, als je veel van de natuur houdt.
In huis is ieder plekje van wanden en vloeren gevuld met herinneringen: antieke spulletjes met een geschiedenis, boeken, ordners, bandjes, portretten ...de relikwieën van een lang en rijk leven.
De kratjes met 'Spiritualia' stonden al klaar, en na een gezellig bezoek en een rondgang langs alles wat er te zien viel heeft Ed ons uitgewuifd.
Thuis kon ik pas zien wat er allemaal in de kratjes zat. Vele jaargangen van Two Worlds, waar ik nog vaak uit zal citeren. Stapels en stapels papier, vertalingen die Ed voor anderen maakte uit de vele tijdschriften waarop hij geabonneerd was, en een domtoren aan losse kopieën en ordners vol met alles waar Eds belangstelling naar uitging, en dat was veel. Je zou hem een overjarige hippie kunnen noemen, met een grote passie voor dieren, natuur en onze onsterfelijke ziel.


Intussen zit ik hier tussen een schat aan papieren waarmee ik behalve mezelf ook anderen een plezier hoop te doen. Ed is blij dat dit deeltje van zijn leven goed terecht is gekomen.
Wat we ons kunnen afvragen is hoeveel mensen met hetzelfde probleem zitten bij het ouder worden.
Vooral mensen met hobbies en veel interesses kunnen wanhopig worden van het vooruitzicht dat er niemand geïnteresseerd is in waar zij hun leven aan gewijd hebben. Met spullen wordt vaak achteloos en respectloos omgesprongen door wie een huis uit moet ruimen.
Noodzaak, soms, maar vaak ook gemakzucht.

Laten we daarom alert blijven op dit probleem als het zich in onze omgeving voordoet. Denk na, probeer mensen met elkaar in contact te brengen, zodat velen dat 'geschenk uit de hemel' krijgen dat we soms zo makkelijk aan elkaar kunnen geven.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi Loes.
Ik zal er meer rekening mee houden ;-)
Nog niet gegeten.