dinsdag 21 september 2010

ALWEER IEMAND

Gisteren kreeg ik het nieuwe nummer van Paranormal Magazine, een nogal nieuw tijdschrift met imposante medewerkers en een scala aan interessante onderwerpen. Kortom: een tijdschrift om in een comfortabele stoel mee af te reizen naar onbekende verten.
Maar een van de eerste dingen die ik las deed me vanuit dat gemak weer achter de computer springen.
Want Dr. Matthew Smith, een paranormaal onderzoeker die al 20 jaar bezig is, zegt hij, heeft een idee.
Hij trekt een jaar van z'n leven uit om zelf paranormale talenten te ontwikkelen.
Die hij nu, volgens eigen zeggen, niet heeft.
Dat is interessant. Talenten zijn, voor zover ik weet, aangeboren, en geen goed dat bij congenitale afwezigheid kan worden verkregen.
Smith, zoals hij zelf het beste weet, heeft al 20 jaar geleden besloten dat psi niet bestaat. Daar kan geen talent, al of niet aanwezig, tegenop.

Wanneer het hem lukt een medium of wat anders te worden zal hij zich, zegt hij, bij James Randi opgeven voor de $ 1.000.000 prijs, al sinds jaar en dag uitgeloofd voor wie aan goochelaar Randi kan bewijzen dat er zoiets bestaat als psi, in welke vorm dan ook.
Zoals de meesten allicht weten, zit die prijs met twee componentenlijm vastgeplakt in Randi's zakken, en het ziet er niet naar uit dat die ooit zal worden losgeweekt. Niet omdat de uitgedaagden zonder talenten zitten, maar omdat Randi de regels naar zijn hand kan zetten zo vaak en zo drastisch als hij wil.
Nou ja, breek me de bek niet open. Smith weet zijn kennissen wel te kiezen.

Een jaar om paranormale gaven te ontwikkelen.
Ik heb onmiddellijk besloten zelf een uitdaging aan te gaan: tussen vandaag en volgend jaar word ik concertpianist.
En ik ga nu oefenen.
Anders dan Smith heb ik al een muzikaal talent, maar mijn pianospel is roestig en niet indrukwekkend, maar toch. Misschien kan het bij nader inzien wel in een half jaar.
En als ik dan na dat halve jaar een prestigieuze prijs win, met uitnodigingen voor het Concertgebouw, dan heb ik bewezen dat muzikale talenten maakbaar zijn en concertpianisten bestaan.
Zo niet, dan is alweer gebleken dat niemand muzikaal is en dat de pianisten die we zien hologrammen zijn en hun muziek electronisch gegenereerd.
Jammer dat Randi geen prijzen uitlooft voor muzikanten.
Maar dan ...die zou ik toch niet krijgen.

Geen opmerkingen: