zaterdag 10 april 2010

ONTMOETING

Wonderlijke dingen gebeuren overal.
Mijn persoonlijke aanraking door het ongerijmde vond een paar jaar geleden plaats in een winkelstraat in Zutphen, een stad waar ik zelden kom.
Gericht op de etalages en zigzaggend door de menigte winkelende mensen stond er opeens een jonge man voor me, een Indiër.

Of hij uit een ander universum was neergedaald.
Hij viel met de deur in huis: over m'n aura, over m'n bestemming, over m'n naaste toekomst, en hij liet me een verbleekte foto zien van zijn goeroe, alsof dat een garantie was voor zijn eigen betrouwbaarheid.
Ik luisterde naar zijn slechte Engels en voelde me ongemakkelijk.

Wat hij over me zei was 100 % waar.
Wat hij voorspelde kon ik natuurlijk niet weten.
Of ik met hem mee ging voor een uitgebreid advies. Ik kon het betalen, zei hij. Het koste maar 10 minuten.
Tijd had ik wel, maar dat hij met stelligheid over mijn financiën beschikte stond me tegen, ook al had hij vast gelijk.



Nee dus. Jammer dan.
Zonder een verder woord loste hij op in de menigte. Ik zag hem niet weggaan.
Korte tijd later kwam precies uit wat hij had voorspeld; iets wat ik met geen mogelijkheid had kunnen voorzien en wat hij dus niet uit mijn hoofd kon hebben geplukt.
Waar kwam die man vandaan? Waarom pikte hij mij uit tussen al die anderen?



En de meest prangende vraag: Had ik met hem mee moeten gaan?
Wat zouden jullie gedaan hebben?

Geen opmerkingen: