vrijdag 9 april 2010

BOODSCHAP

Hoe verschillend de interpretatie van een droom kan zijn binnen diverse culturen blijkt uit een ervaring in het boek
Medicine, Miracles & Manifestations, van Dr. John L. Turner, een neurochirurg die werkt op Big Island, het grootste eiland van Hawai'i.
Het ziekenhuis van de stad Hilo waar hij pas een paar weken in dienst is, heeft bij langena niet de gereedschappen die neurochirurgen elders in Amerika ter beschikking staan en de bestellingen zijn nog niet aangekomen.
Als Jordan Kalapana, een jongen van 19, met ernstig hoofdletsel wordt binnengebracht, moet er onmiddellijk geopereerd worden, maar het is even de vraag hoe dat moet gebeuren.
Met een handboortje opent Turner de schedel; een langdurig en moeizaam proces.
De hoop dat de jongen het haalt wordt met de minuut kleiner.
Uiteindelijk slaagt hij erin het gestolde bloed te verwijderen en Jordan, in coma maar nog in leven, gaat naar de intensive care.
Na enkele dagen verslechtert zijn toestand en hij moet aan de kunstmatige beademing.
De diagnose 'hersendood' volgt, en Turner overlegt met de familie om de jongen van de apparaten af te halen.
Er is geen hoop meer. Maar de familie wil die stap nog niet nemen.
Dan heeft Turner, 4 dagen na de operatie, een droom. Hij loopt over de afdeling, en als hij bij Jordan's bed staat begint de jongen uit eigen beweging te ademen.
Turner belt het ziekenhuis, maar de dienstdoende zuster zegt dat er in Jordans toestand geen verandering is opgetreden.

Maar als Turner die ochtend zelf bij Jordans bed staat ziet hij de jongen twee keer zelf ademen.
Hij vertelt zijn droom aan de verpleegster, en spreekt af dat de beademing verminderd zal worden. Je weet maar nooit.

Maar dat mislukt. Ook als Jordan korte tijd van de beademing wordt losgekoppeld, komt zijn eigen systeem niet op gang.
Maar waarom dan die droom?
De familie vraagt Turner de apparatuur uit te zetten.
Jordan sterft.
Jordans vader vraagt Turner om een persoonlijk gesprek. Hij heeft van een zuster over de droom gehoord.
Turner legt de vader uit dat hij er vast van overtuigd was dat zijn droom een verandering ten goede voorspelde, en dat hij erg teleurgesteld was toen dat niet het geval bleek te zijn.
Maar Mr. Kalapana zegt: "Wij Hawaiianen hebben sterke spirituele overtuigingen. U hebt alles voor de jongen gedaan wat mogelijk was.

Uw droom was voor ons niet een teken dat hij beter zou worden. Zijn geest maakte contact met u, zodat u zou begrijpen dat hij zijn leven niet verlengd wilde zien met machines. Hij wilde bevrijd worden om zijn weg te kunnen vervolgen. Hij wilde dat u hem liet gaan."

Turner is verbijsterd, maar dan bedenkt hij zich dat hij naar aanleiding van zijn droom de beademing heeft uitgezet, en zo het bewijs heeft gekregen dat Jason werkelijk geen kans meer had. Was dat Jasons bedoeling?
"Precies", zegt Mr. Kalapana. "Dat is wat wij geloven. Ik dacht dat het belangrijk was voor u om dat concept te begrijpen, want het zal in uw werk nog vaak een rol spelen."
En hij voegt eraan toe: "Er zijn er die dingen doen gebeuren, er zijn er die toekijken als ze gebeuren, en er zijn er die niet begrijpen wat er gebeurt. U bent voorbestemd om dingen te laten gebeuren in Hilo."

Dan bedankt Mr. Kalapana Turner voor het helpen van zijn zoon, en gaat weg.
Maar voor Turner is dit een cruciaal moment in zijn eigen spirituele zoektocht.

Geen opmerkingen: