zaterdag 24 april 2010

ONTDEKKING

Gisteren was ik bij de Slegte. Daar ontdekte ik enkele boekjes uit een nalatenschap, waar ik al vaker veel boeken uitgehaald heb, omdat de smaak van de overleden man de mijne aardig benadert.
Boeken zoeken is altijd een spannende bezigheid, een avontuur vol verrassingen.
Deze keer viel mijn oog op twee boeken van een mij totaal onbekende schrijver: Edward Hays.
Googelend vond ik uit dat Hays een oudere gevangenispriester is, aangetrokken door het contemplatieve leven.
Vanaf het scherm dringen zijn ogen diep in je binnen.
Dat doet ook datgene wat hij schrijft. Zo getroffen was ik door zijn boekjes, zijn tekeningen en zijn geestige beschouwingen dat ik meteen bij Amazon nog wat ander werk van hem bestelde.
Hier een stukje uit 'Holy Fools & Mad Hatters', getiteld:

EEN EXORCISME VAN DE DEMON VAN "WAT ZULLEN DE BUREN ZEGGEN? "

Deze veelvoorkomende huishoud duivel houdt zich schuil achter fluwelen gordijnen of verbergt zich in een keurig gemaaid grasveldje van de voortuin. Vanuit zijn schuilplaats tracht hij ons te martelen door te dreigen ons voor schut te zetten (meestal met de stem van onze ouders) en onze goede reputatie in de buurt te verknallen.

Het exorcisme: grijp de kleine duvel bij z'n staart en stel jezelf de volgende vraag: "als ik doe wat ik wil, wat zullen dan de mensen die van me houden zeggen?" Dan voeg je toe, "Wat betreft degenen die alleen maar toeschouwers zijn, sensatiezoekers en roddelaars, wat kan het me schelen wat die denken of zeggen! "
Herhaal dit Gebed van Uitdrijving zo vaak als nodig, tot je vrij bent van de demonische bezetenheid.

Uit hetzelfde boekje nog een paar wijsheden:

VOORKOM HET LEKKEN VAN GELOOF EN EEN AFGESTOMPTE ZIEL

Als je overwerkt en moe bent, is het moeilijk om geloof te hebben. Het is makkelijker om boos te worden en negatief tegen het leven aan te kijken als je gestresst bent.
Albert Schweitzer zei dat sommige mensen "hun ziel laten verkommeren. Ze staan zichzelf toe om aqf te stompen door de zorgen en alledaagsheden van het leven...."
Om een verweerde, afgestompte ziel te voorkomen - een daarmee een opgebrand geloof - wees goed voor jezelf en trek je regelmatig terug om je ziel te voeden en je lichaam rust te geven.
De beloning? Je geloof in God en in de fundamentele goedheid van het leven zal erdoor vernieuwd worden.

GELOOF IS BESMETTELIJK

Verbind je met de Hoopvollen.

Omdat geloof een levenshouding is, wordt het door alle mensen om je heen beïnvloed, vooral door je naaste omgeving. Associeer je met mensen die positief zijn in denken en spreken. Hun optimistische kijk zal je groeiende geloof voeden. Luister met respect naar de verhalen van anderen over kleine wonderen. Waardeer die als privé boodschappen waaruit je kunt leren meer en dieper te vertrouwen.
Kijk uit voor het gezelschap van cynische mensen die altijd overal fouten vinden.
Als je met zulke mensen hebt verkeerd: was je handen - en je geest.

Geen opmerkingen: