zaterdag 14 augustus 2010

HET GEWICHT VAN TOEVAL

Dit stuk vond ik op internet. Anoniem. Iemand wil z'n ervaring delen. Maar ik vond het interessant genoeg om het stukje hier gedeeltelijk te vertalen.

"Een paar dagen geleden liep ik erover te denken om hogere machten advies te vragen hoe ik van m'n overgewicht afkom. Niet erg serieus en zeker niet religieus bedoeld, maar een mens speelt wel eens met een gedachte. Ik was hem al snel weer vergeten.

Gisteren stond ik op een volle bushalte. Iedereen propte zich in de eerste de beste bus, maar ik besloot om de volgende te nemen, in de hoop dat die wat rustiger was. Naast me stond een Indiaanse man, die blijkbaar hetzelfde had besloten.

Hij glimlachte, en wees naar m'n buik. "En", vroeg hij, "wat ben je van plan om daaraan te doen, eh?"
Hij was niet vervelend - eerder nieuwsgierig en wel sympathiek. Dus vertelde ik hem dat ik een dieet volgde, en soms wat oefeningen deed.
"Je zou de ademmethode moeten doen", zei hij. "Verbazend. Werkt als magie. Mijn zwager is er 20 pond mee kwijtgeraakt."

De volgende bus kwam eraan, en we stapten in. De man begon me instructies te geven over hoe ik die oefening moest uitvoeren. Hij zei dat het werkte als een combinatie van versterken van de buikspieren, het bevorderen van de doorbloeding in dat gebied, en de betreffende chakra activeren.
Toen wenste hij me geluk, en stapte uit bij de volgende halte.

Mocht het je interesseren, de truc is om rechtop te staan en je buik naar buiten te duwen zonder je rug en borst te bewegen. Die houding even vasthouden en dan je buik weer intrekken, nog steeds zonder andere bewegingen. Laat lucht in je longen stromen en blaas die met kracht uit. Doe die oefeningen twee keer per dag een aantal keren achter elkaar, tot je bekaf bent.

Maar afgezien van de oefeningen: ik had die man nooit eerder ontmoet. En ik ben nog nooit met een vreemde een conversatie begonnen over mijn gewicht. Ik ben ook niet opvallend dik of zo.
De man had geen reden om me aan te spreken. Hij wou me geen product verkopen, en er was geen aanleiding voor zijn opmerking. Hij en het gesprek kwamen uit het niets.
Minder dan 24 uur nadat ik me had voorgsteld - alleen maar had voorgesteld - dat ik hulp kon vragen voor m'n gewicht. "

Geen opmerkingen: