zondag 1 augustus 2010

HAARGRENS

In China gebeuren vreemde dingen.
Misschien hebben we het wel ergens gelezen: in 2007 is er een steen gevonden.
Nou is dat op zich niet ongewoon, natuurlijk.
Maar deze steen moet hebben gedroomd dat hij een dier was. Of misschien wel een mens.
De 30 cm lange, gladde muisgrijze steen heeft 15cm lange haren, en ze schijnen, onder de juiste condities, te groeien.
Het haar is grover dan menselijke haren, en tussen steen en haar zit een dun laagje 'huid' .
Hij werd gevonden ergens op een strand in China en bevindt zich na een oponthoud in Chengdu nu in een vitrine in een gebouw in Beijing.
De waarde van de steen is meer dan een miljoen dollar.
Hairy is niet enig in z'n soort; er zijn nog twee andere exemplaren, beide in een museum in Taiwan. Of die haren misschien een andere kleur hebben is onbekend.
Natuurlijk lijkt het een grap, maar de grens tussen levende en dode materie is niet te trekken. Wie weet kwamen harige stenen vroeger wel vaker voor. In principe niet gekker dan vleesetende planten of de vele vormen van leven die kenmerken hebben van zowel planten als dieren.

Wonderlijk genoeg heb ik zelf een minuscule uitvoering van deze steen: een behaarde zandkorrel.
Ik verzamel zand, en dat komt tot mij uit alle windstreken. Onder de microscoop ontdekte ik eens een zwartbehaarde korrel. Helaas besteedde ik er te weinig aandacht aan, hoewel ik er ergens een foto van moet hebben, tussen duizenden andere foto's. Maar na het ontdekken van dit Chinese steenhoofd ben ik gaan nadenken.
Maar vind maar eens een zandkorrel terug.....



Geen opmerkingen: