zaterdag 14 augustus 2010

GEEN KEUS

Men hoort het nogal eens als verdediging: Ik had geen keus. De enige optie die ik had was om dat kind te verkrachten, of die mevrouw haar tasje te ontrukken. Ze wou het niet afgeven, dus wat kon ik doen? Toch?
We begrijpen allemaal wat een bullshit zo'n verweer is, maar de agressor schijnt daar niet van doordrongen te raken. Die kan het niet helpen, want hij had geen keus.
Ook de prelaten en priesters die zich vergrepen aan kinderen vinden vaak dat ze geen keus hadden. Ze bedoelden het goed, en van het een komt het ander. Zo gaat dat nou eenmaal. Het vlees is zwak, dat weten we al uit de bijbel.


Bij sommige mensen schijnt de logica niet verder te reiken dan het eigenbelang.
Een veelgehoorde goeie is ook: iederéén doet het.
Iederéén krijgt een kolossale bonus, declareert veel te veel, pikt van de baas, neemt steekpenningen aan, surft op internet uren op rekening van het bedrijf, en ga zo maar door.

Grote en kleinere ethische missers waarvan niemand de schuld kan krijgen, zolang iederéén het doet. Wie weigert of de klok gaat luiden weet hoe laat het is.

We verschuilen ons graag achter de ruggen van anderen, en zijn die ruggen weg en worden we alléén ter verantwoording geroepen, dan kijken we wel link uit om met oneerlijkheid in het spotlicht te geraken. Mij moet je er niet op aankijken, ik kan het ook niet helpen.
Ooit betrapte ik m'n zoon van 3 jaar op wildplassen in de hoek van een gebouw, binnen.

Zijn verweer: Jan (8 jaar) en telg van een asociale familie deed het ook.
Ik was razend. Livid. En ik heb hem uitgelegd waarom.
Z'n hele volwassen leven heeft hij bij mijn weten nooit meer iets gedaan 'omdat een ander het ook doet'. Dat was 3 jarige schrik, en is 43jarige winst.

Maar waarom schrijf ik dit nou?
Omdat ik net een stuk las over een moordenaar die na een straf van veel te kort op vrije voeten was gekomen en prompt een andere moord had gepleegd. Hoe bekend klinkt dat.
De vraag was, en is, en zal altijd zijn: hadden we dat kunnen voorkomen?
Nou, meent een astroloog in Amerika, dat is nog maar de vraag. Want de planeten van die man stonden heel rot toen hij geboren werd, namelijk Mars en Saturnus in een desastreuze configuratie. Die bui kon men bij zijn geboorte al zien hangen, maar toen heeft niemand natuurlijk weer opgelet.
Maar als men na de eerste moord wat alerter was geweest had men vast met een enkelbandje kunnen voorkomen dat de roep van de sterren hem te machtig was geworden.
De astroloog is daarop verschillende seriemoordenaars gaan uitpluizen en ontdekte bij allen een grote invloed van ongustige planeten, versterkt door de zon. Al die mensen hadden dus een goed excuus, en konden het in feite niet helpen. Ze hadden, zoals we allemaal begrijpen, geen keus.

Misschien maken we 't nog mee dat een astroloog als getuige - deskundige wordt opgeroepen om Desi Bouterse en Willem Holleder vrij te pleiten en postuum Hitler, Stalin en Pol Pot te rehabiliteren.
Welke astroloog biedt zich aan om de horoscopen van misdragende kerkdienaren door te lichten? Iemand onder de aanwezigen?
Dank u, dank u. De paus zal voor u bidden.

Geen opmerkingen: