zaterdag 14 augustus 2010

EEN BDE UIT 1859

In 'Spiritual Magazine' van 1878 staat een rapport van een Dr. Ashburner uit London, die vertelt over wat wij nu een Bijna Dood Ervaring zouden noemen.
Meer dan honderd jaar voor iemand van het verschijnsel had gehoord beschrijft hij in grote lijnen wat veel mensen meemaken die de grens tijdelijk passeren.
Uit zulke verhalen blijkt dat een BDE niet te verklaren is uit beelden die geworteld hebben geschoten in onze moderne cultuur, en ook niet met modern medicijngebruik of hedendaagse medische ingrepen.

In November van het jaar 1859 werd de dokter geveld door een longontsteking, en de nacht daarop was hij stervend. Tot de ochtend lag hij in een trance toestand waarvan men dacht dat hij er niet meer uit zou ontwaken. Maar dat gebeurde toch.
En dit is wat hij later in zijn dagboek schreef:


"Ik was een geest met onsterfelijke wezens. Ik zag mijn lichaam zoals het op het bed lag uitgestrekt, koud en levenloos. Ik dacht aan mijn moeder en zuster thuis die van mij afhankelijk waren., en aan hun diep verdriet as ze zouden horen dat ik er niet meer was.
De geesten rond mij praatten met elkaar. Sommigen zeiden, laat hem bij ons blijven! Anderen zeiden, Nee! Laat hem terug gaan om zijn bestemming te vervullen.
Toen zei mijn geleidegeest: Hij zal terug gaan naar de aarde.
Ik herkende tussen de aanwezigen een lange Indiaanse Chief - een van de eerste vier geesten die aan mij verschenen - een enkele anderen die ik kende; maar daarop kwam er een die ik nooit had gezien - een man met een eerbiedwaardig en majestueus voorkomen. Hij kwam in gezelschap van een massa andere geesten en werd gegroet alsof men zijn komst verwacht had. Help ons deze verdwaalde sterveling terug te brengen, verzocht men hem.
Ik zag een groen en geel licht vallen op mijn dode lichaam, en toen wist ik niets meer tot ik ontwaakte in mijn stoffelijke vorm.
Ik was koud en stijf en kon me lange tijd niet bewegen, maar langzaamaan kwamen warmte en gevoel terug, en de volgende dag kon ik opstaan, en vertelde ik mijn verbaasde vrienden dat ik van plan was naar huis terug te reizen. "

Geen opmerkingen: