De donkerste kant
van het ervaren van vreemde gebeurtenissen ligt niet in het mogelijke risico
van demonische bezetenheid, maar in de obsessies en waanvoorstellingen waaraan
zo velen ten offer vallen.
In het hart van het
probleem liggen de vele vormen van communicatie met niet-menselijke
intelligenties.
Geclaimed door de
historie heen door zowat elk ras en cultuur, zijn ze bewaard in geschriften en
in eerdere ongeschreven mondelingen tradities. Hoewel ze door generaties
priesters en theologen bewerkt zijn, vormen ze het mystieke hart van de grote
religies.
De laatste 150 jaar
hebben we een verandering gezien in de relatie tussen mensen en niet-menselijke
entiteiten.
Niet langer zijn
overledenen, aliens en het Heilige onbereikbaar voor normale mensen.
Met het verschijnen
van de maagd Maria aan twee jonge plattelandskinderen in La Sallette,
Frankrijk, in 1846 en de fameuze klopgeesten van de Fox-zusjes in Hydesville,
USA in 1848, werden de exclusieve openbaringen aan de priesterstand doorbroken.
Vanaf de helft van
de 19de eeuw waren hemelse communicaties meestal van tweeërlei soort.
Ten eerste waren er
degenen die raad ontvingen, profetieën en een hoop narigheid van archetypische
religieuze figuren, prominent daarin de Mariale visioenen die door de
katholieke kerk zo hoog gewaardeerd werden.
Ten tweede was er
de Spiritualistische beweging die zocht naar bewijs voor leven na de dood.
Overal in Europa en Amerika waren er duizenden mediums, in hun eigen huis of in
kleine kerken en zalen die verbaal de boodschappen doorgaven of meer
exotische en onverklaarbare fysieke
effecten produceerden. De piek lag aan
het eind van de Eerste Wereldoorlog, maar ging ook daarna nog door.
Toen
seancefenomenen afnamen kwamen de UFO's op.
Er waren al eerder
claims geweest van communicatie met andere planeten. en er waren zeker
rapporten van ongeïdentificeerde hemelse fenomenen. Maar nooit tevoren waren er
herhaalde claims van alien bezoek, rapporten niet alleen over uitvoerige
communicaties maar ook over bezoeken aan andere planeten.
George Adamski was
weliswaar de meest gepubliceerde van de vele contactees in de 50er en 60er
jaren, maar er waren er veel meer.
Hoewel de stijl en
de inhoud van religieuze visioenen min of meer constant is gebleven heeft de
aard van het contact met buitenaardse intelligenties zich verder ontwikkeld.
Even afgezien van de vreemde business van ontvoeringen door UFO's die meer
gemeen schijnt te hebben met Hel en Vagevuur dan met de contact traditie - valt
een ander punt op: nu de wetenschap zich dieper in de ruimte heeft begeven met
verkenningsmissies en landingen en andere technieken om informatie te
verzamelen, zijn de thuisbases van de bezoekende aliens steeds verder weg komen
te liggen.
Waren entities eens
- zo'n 30 jaar geleden - van Mars , Venus of zelfs de maan, nu is het
zonnestelsel uit, en bekende sterrenbeelden, bijvoorbeeld de Pleiaden, zijn in.
Dat ondanks het
feit dat sterrenbeelden vrijwel altijd optisch bedrog zijn ; ze zijn slechts
schijnbaar een geheel vanwege onze observatiehoek vanaf de aarde.
Recent heeft zich
een vreemde mengeling van Spiritualisme en buitenaards contact ontwikkeld dat zich een sleutelpositie heeft
verworven in de New Age Movement.
"Channeling" combineert de trance lezingen en de adviserende
boodschappen van de een met de interplanetaire intelligentie van de ander. Nu
de boodschappen zich niet langer bezighouden met de monumentale taak van het bewijzen van overleven of met de
werkzaamheid van de een of andere religie, komen de meesten over als een
woordenvloed met een ecologische saus. Ze missen het stempel van een
interstellaire beschaving van ongekende wijsheid en ervaring, en de
communicators komen zeker niet van een plaats waar onze wetenschap en
technologie ook maar iets van zouden kunnen weten.
Mijn persoonlijke
zorg is dat channeling - z'n bronnen en inhoud - niet kritisch worden bekeken.
Het heeft de kenmerken van een nieuw geloofssysteem, eentje waarvoor aanhangers
worden verwacht te betalen in geld en toewijding. Er is niets mis met simpele
raad en goed advies, en misschien is het onze eigen tekortkoming dat we die niet willen accepteren van andere mensen,
maar in plaats daarvan eisen dat het komt van de een of andere
pseudo-goddelijke intelligentie.
Mij dunkt dat het
tijd is om de regels van bewijs net zo ferm toe te passen op dit als op ieder
ander fenomeen.
Gisteren
las ik het boek van Desmond Leslie en
George Adamski uit: The Flying Saucers have Landed.
Desmond
Leslie is een scherpzinnig en boeiend schrijver, maar het avontuur van Adamski
in de woestijn heeft de consistentie van een suikerspin. Het zal best gebeurd
zijn als we de getuigen mogen geloven, maar zijn vriend van Venus is de mijne
niet. Te mooi om waar te zijn.
Dat
gevoel heb ik bij alle literatuur van himmelhoch jauchzende contactees die maar
doorgaan over liefde en licht en na drie bladzijden zichzelf beginnen te
herhalen. Want eigenlijk hebben ze niets te zeggen wat niet al in veelvoud ook
door anderen is gezegd. Het maakt geen indruk en het beklijft niet.
Hoewel
het Spiritualisme als beweging, in vergelijking tot lang geleden niet veel meer voorstelt is het toch aan een
meer individuele come-back bezig. Geloof in leven na de dood is 'in' - en wijder
verbreid dan ooit tevoren. In diverse landen komen kleine kernen tot stand die
weer op de oude manier seances houden, tot en met de fysieke mediums van
weleer. Daarnaast schieten de spirituele verenigingen als paddestoelen uit de
grond, met mediums die voor volle zalen hun 'contact met geesten' demonstreren,
tot volle tevredenheid van velen en frustratie van enkelen.
Niemand
schijnt zich bij dat alles af te vragen of de geesten zijn wie ze voorgeven te
zijn. Een kinderhand is gauw gevuld.
Dan
zijn er de tallozen, meestal jongeren, die het OUIJA bord als tijdverdrijf
hanteren, en daar soms onaangename ervaringen mee hebben, wat maar weer
aangeeft hoe niet alles is wat het lijkt, en waarom we niet zo open moeten zijn
dat onze hersens uit ons hoofd vallen. Een technische variatie is EVP. Daar kun
je beter ook mee uitkijken als je niet heel goed weet wat je aan het doen bent.
Channelen
en automatisch schrift is een grote verleiding voor velen. Trance-mediums
braken wijsheden uit, en uit ervaring weet ik dat sommigen zichzelf voor een
hogere macht verslijten. Anderen beginnen een secte, ook altijd lucratief, en
een enkeling, zoals J.Z. Knight, wordt er miljonair door.
Men
channelt met evenveel gemak overledenen, gelieven uit vorige levens, Gidsen,
Engelen of Aliens en maakt van zijn hoofd een radio-ontvanger; wie de juiste golflengte te pakken
heeft mag zijn boodschapje doorgeven aan een gretig publiek.
Zelden
of nooit gebeurt het dat mensen zeggen: "ik heb een demon hier, graag even
jullie aandacht."
Nee,
zulke mensen sluiten we op, terwijl ze in principe niet anders zijn dan anderen
die zich in bezit laten nemen door wat ze niet kunnen verifiëren.
Het
Vaticaan, hoorde ik gisteren op de TV, is bezig met een spoedcursus voor
aankomende exorcisten, want het Kwaad grijpt als een razende om zich heen en
moet met hand en tand, bijbel en wijwater bestreden worden.
Maar
hoe verkrijgt men een geestelijk identiteitsbewijs van een schreeuwende vrouw die
twee priesters op haar nek heeft? Is ze bezeten of alleen misleid, de kluts
kwijt, aandachtbehoeftig, schizofreen?
Rijg
aan dat bizarre kralensnoer het geloof in reïncarnatie dat intussen ook al zo
algemeen is geworden dat men er van opkijkt als je er niet in gelooft, en we hebben een amalgaam van overtuigingen die
zich allemaal als 'stemmen in ons hoofd' kunnen manifesteren.
Mijn eigen
jaren in een sekte en mijn latere intensieve bemoeienis met het Spiritualisme
hebben me geleerd dat wantrouwen op z'n plaats is, en dat het Islamitische
geloof in 'Djinni' misschien veel
waarheid bevat, als je dat opvat als niet menselijke entiteiten die ons welzijn
- laat ik het zacht uitdrukken - niet na aan het hart ligt.
Wat
McClure zegt over kwaliteit van de boodschappen, of ze nou van binnen- of
buitenaardse entiteiten komen, daarin is nog niets verbeterd. Er zijn
uitzonderingen, maar de meerderheid kunnen we missen als kiespijn.
Die
hadden we zelf kunnen bedenken.
Het
Bijbelse verbod om een mens uit te beelden heeft er bij orthodoxe joden toe
geleid dat mensen altijd worden afgebeeld met een gebrek. Een decoratief
beeldje van een mens zal iets onopvallends maar belangrijks missen: vaak een
detail aan handen of voeten. Daarmee is het beeld kosher, en voor de wet
aanvaardbaar. Met andere woorden: het is eigenlijk geen mens meer, maar lijkt
er bij oppervlakkige beschouwing genoeg op om er voor door te gaan.
Zo is
het ook met gechannelde entiteiten: ze missen iets waardoor hun identiteit een
schijnbare is.
Daarbij
hebben ze één ding gemeen: gedane voorspellingen kloppen nooit, ze weten alles
van ons, ze verwarren ons en veroorzaken tweedracht, ze maken ons afhankelijk
en daardoor minder kritisch, en ze ontwijken en liegen over hun identiteit en
hun agenda als ze het vuur aan de schenen wordt gelegd.
Uitzonderingen
daargelaten; die zullen er zeker zijn.
Maar de
rode draad door dit hele verhaal is dat we dat niet kunnen weten. We denken,
wensen, willen, hopen dat we te maken hebben met goede geesten en welwillende
aliens die ons naar een hoger plan willen begeleiden.
Maar de
werkelijkheid toont ons de schaduwzijde. Naïeviteit kan ons het verstand
kosten.
Want er
is niets waaraan we zekerheid kunnen ontlenen. Zowel de geestenbusiness als die
van Aliens is niet de onze, en we hebben er geen greep op. Wij zijn geen partij
in een kosmisch spiegelspel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten