Wij
mensen zijn gemakzuchtig. We willen de wereld graag overzichtelijk, en hoe
ingewikkelder ons leven wordt hoe prettiger het is om veel dingen 'zeker' te
weten, en andere noties af te wijzen.
Daar
speelt de politiek op in, en de media gaan daar graag in mee.
Er is
een 'Marokkaans probleem' en dat omvat alle Marokkanen, ook alle goeie
godvruchtige en brave burgers van Marokkaanse afkomst. Ook als zullen
verantwoordelijke lieden dat niet onvermeld laten, als een stereotiep zich
eenmaal heeft vastgezogen krijg je 't niet zomaar weer los. En steeds als er
weer een paar van die etterbakjes iets uithalen roepen we dat Marokkanen niet
deugen.
Hetzelfde
is vele eeuwen lang het geval geweest met Joden. Een misstap van een enkele
jood sloeg terug op de gemeenschap, en kon in oost Europa makkelijk tot een
pogrom leiden. Omdat antisemitisme - het woord impliceert de 'alles op een
hoop' gedachte - nog steeds bloeit, moeten joden overal en altijd op hun tellen
passen, of alle joden krijgen het op hun brood. Zo is het gegaan met alle
etnische minderheden in een vreemde en soms vijandige cultuur. Het gaat niet om
de daad, het gaat om wie het doet, en relativering van een enkel voorbeeld gaat
de meeste brave burgers te ver. Er is goed en verkeerd, daar is iedereen het
over eens, maar de maatstaven worden in het algemeen niet aangelegd op grond
van een objectieve evaluatie, maar op grond van vooringenomenheid.
De
voorbeelden zijn legio, en ieder mens kan in een situatie komen dat hij opeens
tot een kwetsbare minderheid gaat horen. Dat vergeten we graag, en dat is
menselijk.
Maar niet alleen etnische, ethische of sociale kwesties gaan gebukt onder geestelijke gemakzucht.
Ook
ideeën en fenomenen die minder voor de hand liggen worden geschoren tot ze
passen in ons vooropgezette wereldbeeld.
Daarbij
spelen vele factoren een rol, zoals opvoeding, aanleg, intelligentie, studie en
ervaring.
Ons
idee van de wereld om ons heen wordt al jong vastgelegd. Als onderzoekingsdrang
en fantasie wordt afgestraft zal het steeds moeilijker worden de wereld open
tegemoet te treden. Houvast wordt belangrijk, in religie, door conventies en aan gezagsdragers.
De meeste mensen, misschien wij allemaal, zijn slaven, ook al ervaren we
onszelf niet zo.
Aanpassing
is makkelijker dan verzet. Dingen willen veranderen en in beweging brengen
stuit altijd op weerstand: de wet van de inertie.
Hetzelfde
geldt voor wat er in beweging wordt gebracht door anderen. We twijfelen of
wijzen domweg af.
Niet
omdat we ons in een onderwerp hebben verdiept en daardoor weten wat we
afwijzen, maar omdat 'nee' zeggen ons behoedt voor het werk dat 'ja' zeggen met
zich mee kan brengen. Wie 'ja' zegt, zegt in feite dat hij mee wil denken,
actie wil ondernemen, ergens voor te porren is.
Wie 'ja' zegt wil verder, de toekomst tegemoet.
Nee-zeggers
zijn bang om de grond onder hun voeten te verliezen. Je weet wat je hebt, maar
je weet niet wat je krijgt. En dus bedenken de 'nee' zeggers argumenten waarom
de ja-zeggers ongelijk hebben. In het uiterste geval wordt hun hebben en houden
gevolgd door de bolwerken van angst, de BVD, de voormalige KGB, en de CIA, en
niet zelden worden daarbij de mensenrechten geschonden.
En ook
dat wordt door de nee-zeggers als rechtvaardig verdedigd, want wie zich niet
voegt in de heersende orde moet de consequenties zelf maar dragen.
Heersende
orde, of heersend paradigma. Dat is niet zoveel anders.
Iedere
geleding in de maatschappij kent zijn eigen ja- en neezeggers, en altijd en
overal zijn die twee met elkaar in conflict.
Soms
gebeuren er dingen op de wereld waardoor de nee-zeggers de kluts even kwijt
zijn, hoewel ze die meestal opvallend snel weten te hervinden. Voorstanders van
atoomenergie weten ons te vertellen dat een ongeluk een 'aanvaardbaar risico'
is: 1 op de miljoen. Dan gebeurt Fukushima. Maar ook dat zal ze niet van hun
stuk brengen. Tsunami's gebeuren niet in Nederland. Je moet er niet aan denken
wat een gedoe het zou geven als we hier alle atoomcentrales zouden sluiten. Of
idiote en onnodige miljardenprojecten afblazen, waarbij de verantwoordelijken
met de billen bloot zouden gaan.
Of
UFO's. Een onderwerp waar je wel getikt voor moet wezen om je daar serieus mee
bezig te houden, weten de nee-zeggers. De afstanden tussen de sterren zijn veel
te groot, niemand kan hier komen, dat is uitgesloten, en dat weet iedereen.
Bovendien, mensen die het kunnen weten, Carl
Sagan, Stephen Hawkings, astronomen van formaat, hebben ons verteld dat er
geen sprake kan zijn van interstellair verkeer.
En Mars en andere planeten zijn onbewoonbaar. Dat is een rustig idee,
want groene mannetjes van Mars, daar zit niemand op te wachten.
Op het
feestje van de buren kunnen we het nu geriefelijk hebben over de nieuwste auto
en de onlangs aangeschafte keuken. UFO's, Graancirkels, Bijna Dood Ervaringen
en leven na de dood, reïncarnatie of al die andere onderwerpen die ja-zeggers
ten onrechte bezighouden, daar kunnen we met een gerust hart over zwijgen.
Hoe
kwam ik hier nou op?
Omdat
ik in een oude Flying Saucer Review
uit 1975 een verhaal tegenkwam over de Saucer van Adamski.
En van
het een kwam het ander.
Over George
Adamski (1891-1965) heb ik vaker geschreven. Die man staat me nog helder voor
de geest maar ligt me niet speciaal na aan het hart. Of er ook maar iets waar
is van zijn claims weet ik niet, maar ik verbeeld me niet zulke dingen
überhaupt te kunnen weten. Dus dat laten we in het midden.
Hoe dan
ook, zijn Saucer met die drie bobbels aan de onderkant waarmee hij naar Venus
gevlogen schijnt te zijn, is een icoon geworden. De lampenkap en Adamski zijn
onlosmakelijk met elkaar verbonden de geschiedenis ingegaan. Natuurlijk werd de
foto van de vliegende schotel voor fake versleten en afgekraakt, terwijl hij
tegelijkertijd fel werd verdedigd door Adamski's aanhangers, waarvan ook
niemand kon bewijzen dat Adamski en zijn UFO echt waren.
Ja-zeggers
moeten vaak op hun geloof vertrouwen in de hoop op bewijzen die hun vertrouwen rechtvaardigen.
Maar
toen kwam in september 1975, 10 jaar na Adamski's dood, een zeker Richard
Lawrence, en zie, die had het bewijs in handen: de 'UFO' was het bovenstuk van een
drankkoelmachine, die in een Italiaans restaurant in Londen was aangetroffen.
Een foto van het gewraakte voorwerp werd onmiddellijk genomen: precies het
design van de Adamski's UFO, geen twijfel aan.
En dat
samen met het feit dat Adamski een
vertegenwoordiger in soft-drinks was ...
Gras groeit er niet over ontmaskerde UFO's. Zodra
de kranten er lucht van kregen werd Adamski, al jaren in de hemel, nogmaals
door het slijk gehaald. Zo'n kans laat geen enkele journalist zich door de neus
boren. De een kopte nog leuker dan de ander, maar de teneur was overal gelijk.
De
bedrieger. Ons allemaal laten denken dat het een echte buitenaardse UFO was. Je
moet maar durven. En de hele wereld over met een boodschap. Bij koningen en de
paus op bezoek. Nou zeg. C'mon. Zie je
wel dat al die vliegende schotels je reinste bedrog zijn?
En alle lezers knikten eensgezind instemmend. Nou? Wat heb ik je gezegd? Allemaal onzin.
Even was de wereld weer zoals hij hoort te zijn. Aards. Geen Unidentified
Flying Objects daarboven.
Het gevaar van groene mannetjes geweken.
Dat
alles kon Nicholson aantonen met patenten, en dat deed hij ook.
Toen
kwam het moeilijke puntje: de kranten.
Journalisten
kikken op debunking, maar een fout rechtzetten, dat gaat zelden van harte.
Zo ook
in dit geval.
Slechts
twee kranten van de tientallen die het verhaal van de koeler in kleuren en
geuren hadden verteld, plaatsten nu een rectificatie.
Flying Saucer
Review, Het
oudste en een van de beste tijdschriften die er op dit gebied zijn, mijmert nog
na over de grote implicaties voor
serieus UFO onderzoek die zo'n uitglijder heeft. En dat was 1975, bijna 40 jaar
geleden. Adamski mag dan bijna vergeten zijn, de nee-zeggers hebben geen
moeiten om bij implicatie van enkele gevallen van twijfel of bedrog alles wat
betrouwbaar is af te wijzen. Want we doen graag wat anderen doen, en nee-zeggen
tegen alles wat de wereld kan veranderen is nog altijd respectabeler (lees:
veiliger) dan de uitdaging aangaan.
Tot het te laat is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten