dinsdag 21 september 2010

EEN SPIRITISTISCH GEVAL UIT 1873

In een Spiritual Magazine van 1873 staan natuurlijk geweldige verhalen van mensen die bijzondere dingen meemaakten. Hieronder een belevenis van rechter John Worth Edmonds (1816-1874), in later leven een bekend en actief Spiritualist, maar ten tijde van dit verhaal nog jong en met zichzelf overhoop.
Hij vertelt:

"Zo'n 20 jaar geleden was een vriend van mij in deze stad, vader van drie meisjes waarvan de oudste 14 was, doende met tafeldans en automatisch schrift. Hij nodigde mij uit om daarbij aanwezig te zijn. Die uitnodiging nam ik aan. Vanuit een onderzoekende geest, gescherpt in de praktijk als jurist, nam ik alles wat er gebeurde heel precies waar. Geconcentreerd volgde ik de gang van zake. Het schrijven verbaasde me.
Naast de eigen dochters was nog een vierde kind aanwezig, een meisje van 4 jaar dat onlangs haar moeder had verloren.. Een van de dochters merkte op: "misschien wil de kleine Mary's moeder haar een boodschap geven?"
Dat kwam mij voor als godslasterlijk, en een inbreuk op de integriteit van het kleine meisje dat nog nooit had geleerd een letter te schrijven.
Maar er werd besloten dat er een vraag zou gesteld worden aan de moeder van Mary. Wilde ze misschien communiceren?
De vraag werd met 'ja' beantwoord. Ik bedong dat men zou vragen wie de pen moest vasthouden. Het antwoord was "kleine Mary zelf" .
Ik stapelde muziekboeken in haar stoel, want het kind was te klein om over de tafel heen te kijken. Toen plaatste ik een pen in haar hand, waarbij ik haar liet zien hoe ze doe moest vasthouden. Het was waarschijnlijk de eerste keer dat ze een pen vasthield.
De oudste dochter liet weten dat Mary klaar was. Meteen begon haar handje te schrijven...met een keurig dameshandschrift. De boodschap was: "mijn lieve kleine dochter Mary, wees braaf. Bid tot je hemelse Vader, en eens zul je je moeder weer zien. Zij waakt over je en bidt voor je."

Dit schokte mij zo dat ik wegliep en niet meer terugging. Dit was verkeerd, daar was ik van overtuigd.
In de jaren daarna liet ik het onderwerp rusten en verbande het zelfs helemaal uit mijn gedachten, maar die zin die het kind schreef kon ik niet vergeten.
Negentien jaar later werd ik opnieuw gedreven naar deze dingen, en sindsdien heb ik veel interessante manifestaties meegemaakt in een spiritualistische kring waar ik mijn onderzoekingen voortzet. "

Een jaar later overleed Judge John Worth Edmonds, maar hij liet veel verslagen na van zijn spiritualistische avonturen.

Geen opmerkingen: