We kennen de Stigmata, de wonden van Christus, die in de geschiedenis op de lichamen van vele katholieke nonnen, priesters en gewone mensen zijn verschenen.
Maar het Christendom heeft niet het alleenrecht op zulke 'wonderen' .
De Islam kan er ook wat van.
Zo is er de baby Ali Yabukov in de republiek Dagestan, een deel van de Russische Federatie, bij wie sinds enkele weken na zijn geboorte verzen uit de Koran op zijn beentje en elders verschenen.
De gedachte dringt zich op dat de ouders daar mee te maken hebben, maar andere feiten pleiten ervoor dat het hier om een authentiek verschijnsel gaat.
Het jongetje, geboren met een hartkwaal en gediagnosticeerd met spasticiteit door zuurstofgebrek bij de geboorte, is na het verschijnen van de tekst weer als nieuw.
Het eerst verscheen het woord 'Allah' op zijn kin en daarna kwam de rest. De ouders wilden het eerst geheim houden, maar toen ze zich een Koran-vers herinnerden dat zegt 'Laat deze tekenen aan de mensen zien' begrepen ze dat dit aan de grote klok gehangen moest worden. Sindsdien wordt hun huis overstroomd met pelgrims.
De ouders zijn niet speciaal religieus, dus de tekenen komen als een verrassing. Maar de lokale Mufti's zijn in rep en roer en spinnen religieus en politiek garen bij het wonder.
Natuurlijk is de eerste gedachte dat het hier om bedrog gaat, ware het niet dat dergelijke wonderen over de hele wereld voorkomen.
Er is een wijdverspreid bijgeloof dat als de moeder tijdens de zwangerschap schrikt of bang gemaakt wordt door een dier of een natuurverschijnsel, de inprint daarvan op het ongeboren kind overgaat. Hoewel zulke verhalen natuurlijk meestal een interpretatie achteraf zijn van geboortegebreken of wijnvlekken, ligt er misschien toch een ervaringsgegeven aan ten grondslag. Wetend dat de geest een soms bizarre invloed op het lichaam kan uitoefenen, kunnen we zulke dingen niet automatisch afdoen als onzin.
Er zijn in de literatuur veel goed onderzochte gevallen bekend van mensen die dromen van letsel en dan ook werkelijk littekens op hun huid ontwikkelen. Suggestie kan brandwonden, blaren en blauwe plekken spontaan doen ontstaan, en we kunnen aan suggestie overlijden.
Prof. Ian Stevenson, de man die reïncarnatie als wetenschappelijk onderzocht fenomeen op de kaart zette, heeft veel onderzoek gedaan naar geboortekenmerken die in relatie staan met wat iemand in een vorig leven is overkomen. Aan de hand van autopsierapporten konden die littekens of defecten vergeleken worden. Stevenson schreef er een boek over: 'Where reïncarnation and Biologie intersect' - waar reïncarnatie en biologie elkaar overlappen.
Zouden we dan in het geval van Ali, als het waar is, kunnen concluderen dat de jongen in een vorig leven heel gelovig is geweest? Of zichzelf had getatoueerd met teksten uit de Koran? Of was hij een geleerde die bang was zijn kennis van de Koran te verliezen in een volgend leven?
Want dat een baby niet zijn eigen benen met teksten fantaseert is evident. Maar wie dan? De ouders? De vele gelovigen die het wonder in stand willen houden?
Een fascinerend verschijnsel waar we nog heel weinig van begrijpen, maar dat niettemin bestaat en op de meest onwaarschijnlijke plaatsen onze nuchtere werkelijkheid binnenkomt.
Het leven is altijd weer wonderlijker dan we denken.
vrijdag 4 juni 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten