zaterdag 27 november 2010

DE MACHT VAN KATTENGESPIN

Katten zijn dieren met een geheim. Wie er een heeft kan er over meepraten.
Hun innerlijk leven onttrekt zich grotendeels aan onze grofstoffelijkheid, maar dat maakt katten juist zo vreselijk aantrekkelijk voor mensen die verder kijken dan de aaibaarheidsfactor.
De wereld schijnt verdeeld in honden en kattenliefhebbers. Wie het ene soort huisdier aanbidt heeft meestal niks met de andere. Hoewel ik zelf tot de eerste categorie hoor, heb ik veel waardering voor het kattendom, zolang ze van de vogeltjes in onze tuin afblijven. Maar dat terzijde.
Waar ik het over wil hebben is de spin.
Een artikeltje in Fortean Times Magazine belicht die exclusief kattige eigenschap.
Honden spinnen niet, noch enig ander dier. Alleen het kattengeslacht doet dat.
Waarom? En vooral: Hoe? Dat is door de eeuwen heen een mysterie gebleven.
Ontelbare katten zijn opgeofferd door nieuwsgierige rotzakken om de herkomst van de spin te achterhalen. Doen ze't met hun stembanden? Of zijn het vibrerende bloedvaten, zoals sommigen denken?
We weten het niet. Een kat die je opensnijdt houdt op met spinnen. Hoewel onderzoek heeft aangetoond dat er niet alleen geluks-spin is, maar ook stress-spin en pijn-spin. Gelukkig hebben liefhebbende katteneigenaars bijna altijd te maken met een happy kat.

Geluid is vibratie. Geluid heeft een diep effect op ons lichaam en onze geest. Geluid brengt water (of poeder) aan het trillen in de meest bijzondere geometrische patronen, en wij bestaan voor het grootste deel uit water.
Geluid kan dodelijk zijn. Het kan ons gek maken, maar het kan ook helen.
Uit onderzoek is gebleken dat geluid met een frequentie van 20 tot 50 Hertz helpt om het genezingsproces van botbreuken bij dieren te bevorderen. Onderzoek met mensen toont hetzelfde aan. Al jaren krijgen mensen met gewrichtsproblemen, bijvoorbeeld reumatoïde arthritis, soms een zg. TENS (Transcutaneous Electrical Neuromuscular Stimulation) geadviseerd: een apparaatje dat trillingen direct overbrengt op het aangedane gewricht, om zo de pijn te verlichten. Zulke apparaten worden ook bij sportblessures gebruikt.

De spin van katten beperkt zich niet alleen tot de huiskat. Alle leden van de kattenfamilie spinnen, allemaal met een frequentie van 25 -150 Herz. Heeft de spin een helende werking? Sommigen denken van wel.
Zoals in deze reactie van een lezer van FT op genoemd artikel:
"Een aantal jaren geleden had ik een tenniselleboog - erg pijnlijk. Mijn kat, Boo, lag op mijn arm en produceerde een diepe en harde spin. Die leek de pijn te verminderen, en Boo deed dat regelmatig, tot de pijn was verdwenen. Dat kan natuurlijk toeval geweest zijn, maar Boo lag meestal niet op die plek, en ging er bewust op liggen nadat ze aan mijn elleboog had gesnuffeld.
Kort geleden had ik een maand of drie veel last van mijn maag.
Boo koos steeds de pijnlijke plek om op te liggen en produceerde dan met tussenpozen die zelfde typische harde spin, maar nooit als ik geen pijn had. Boo snuffelt ook aan mijn voorhoofd als ik last van migraine heb, waarbij ze ook weer precies de goeie kant uitzoekt. Ik zou willen weten wat de frequentie is van haar 'specialle' spin, om die te vergelijken met onderzoek in geneeskrachtig geluid."

"Intuïtief hebben we altijd gevoeld dat onze kat weet wanneer we ons niet lekker voelen en waar we pijn hebben", zegt de Russische Dr. Lev Fedyniak in een artikel op internet. "Een kat is soms niet meer weg te slaan van de plek waar je last van hebt, en maar spinnen!"

Maar natuurlijk is die geneeskrachtige spin in de eerste plaats goed voor de kat zelf. Gebroken botten helen bij katten veel sneller dan bij honden, en meestal zonder gevolgen. Katten zijn taai, dat weten we allemaal. Een dierenarts vertelt over een stervende kat die grote moeite had met ademhalen, maar wanneer hij begon te spinnen, kwam ook de ademhaling weer op gang.

Er is een populair gezegde onder dierenartsen: "zet een kat en een hoop gebroken beenderen in dezelfde ruimte, en de botten zullen aan elkaar groeien. "
De frequentie van kattengespin is precies de juiste voor het helen van botten, en het schijnt ook goed te zijn voor mensen met osteoporose (botontkalking), te hoge bloeddruk, stress en een massa andere kwalen.
Mensen met katten bezoeken percentueel minder vaak de huisarts, en genezen sneller na een operatie.
Je kunt je afvragen waarom zieken- bejaarden- en verpleeghuizen dan niet meer katten binnenhalen....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtig deze zo mooie tekst gelezen te hebben. Ik heb zelf ook al mn gehele leven katten en heb daar een zeer bijzondere band mee, uit ervaring kan ik zeggen dat het gespin inderdaad heel rustgevend is. Raar maar waar: ook mijn kat komt op plaatsen te liggen die me pijn doen waarop hij dan begint te spinnen en dat doet inderdaad echt deugd, helend eigenlijk...
Ook de katten hier uit de buurt komen hier dagelijks langs, en écht niet enkel om wat te eten te krijgen maar om zélf veel tederheid te geven. Ik vind het fantastische dieren waar we op een bijzondere manier contact mee kunnen hebben....
Ik heb eens een verhaal gelezen
over een kat in een bejaardentehuis die 'aanvoelde' wanneer een oudje ging sterven, die kat ging dan plots naar dié kamer toe om dat oudje gezelschap te houden tot ze stierf...zou best kunnen dat katten een andere frequentie kunnen zien he...ze kunnen zien in het donker, honden kunnen frequenties horen die voor de mens onhoorbaar zijn, hanen die kraaien kunnen engelen zien, dus ....
Het wondere leven en de schepping in zijn geheel zit vol met dingen waar wij als mens nog geen kennis van hebben...
Prachtig toch...écht om stil bij te staan en de tekenen te zien dat de schepping wonderbaarlijk is en De Schepper alle lof toebehoort!

Loes Modderman zei

Dank u wel voor uw reactie!
Ja, die kat in dat bejaardentehuis is wel een heel sterk bewijs van de bijzondere zintuigen die katten, maar ook andere dieren bezitten.
Ik ben het helemaal met u eens!