zaterdag 27 november 2010

ACHTERUIT LOPEN

Bob Brezsny, schrijver van het fantastische boek 'Pronoia' , een dik boek vol antigif tegen negatieve 'paranoia' in de wereld van de berichtgeving, schrijft op de laatste bladzijde van zijn werk het volgende:

"Het was de laatste dag van mijn werk aan dit boek. Binnen enkele uren moest ik het manuscript naar de uitgever sturen, maar de laatste bladzijde was nog leeg.
Ik besloot wat in de heuvels te gaan wandelen, in de hoop dat ik nog wat interessants tegen zou komen.Maar het eerste uur gebeurde er niets bijzonders.
Toen, terwijl ik een pad afliep dat naar beneden liep vanaf de top van de heuvel, zag ik een man die zich in mijn richting bewoog. Het duurde even voor ik in de gaten had dat hij de heuvel achterwaarts opliep. Toen hij mij passeerde hoorde ik dat hij zichzelf aan het oppeppen was.

Toen ik thuis kwam vertelde ik een vriend over de ontmoeting, in de hoop dat zij licht kon werpen op het raadsel van de achteruitlopende man. Wat had hem bewogen zich zo te verplaatsen?
Mijn vriend zei dat ze dat ook wel eens gedaan had, en dat het een psychologische truc was die het beklimmen van een helling makkelijker maakt: je focust je op de afstand die je al hebt afgelegd, ipv te zuchten onder de hoogte die je nog bestijgen moet.

Waarom probeer je het niet zelf? "

Geen opmerkingen: